Kilka lat temu, kiedy zaczęłam odkrywać uroki turystyki rowerowej, poruszałam się na ciężkim stalowym Arkusie,…

Dla pasjonata kolarstwa i turystyki rowerowej zakup nowego roweru to wielkie wydarzenie. Często ostateczna decyzja poprzedzona jest miesiącami debat i analizowaniem treści ze stron producentów i forów rowerowych, w poszukiwaniu informacji jaki rower wybrać. Z drugiej strony, większość amatorów dwóch kółek przychodzi do sklepu lub włącza przeglądarkę i po przejrzeniu oferty w określonym przedziale cenowym dokonuje zakupu.
Jeśli zastanawiacie się, które podejście jest właściwe odpowiedź brzmi – oba. Wszystko zależy od rodzaju roweru jaki chcemy sobie sprawić. Jeśli pragniemy mieszczucha lub trekkinga do codziennego użytkowania i wycieczek podmiejskich, bezpiecznie można dobrać rozmiar ramy „zdalnie”. Wystarczą nam dane o geometrii roweru podane przez producenta i ewentualnie, proste obmierzenie się centymetrem krawieckim. Znając swój wzrost i ewentualnie długość wyprostowanej nogi po wewnętrznej stronie uda możemy trafnie wybrać wielkość ramy.
Również zakup roweru MTB o charakterystyce niewyczynowej jest w miarę łatwy. Producenci oferują zazwyczaj 3 lub 4 wielkości ramy dla danego modelu i załączają tabelkę z przedziałami wzrostu użytkownika.
Inaczej jest gdy przymierzamy się do zakupu droższego roweru szosowego lub wyczynowego MTB. Tutaj centymetr różnicy w długości górnej rury ramy może znacząco wpływać na wygodę i wydajność pedałowania. Kupno takich rowerów bez jazd próbnych również jest możliwe, ale wymaga od nas pewnego doświadczenia w czytaniu suchych danych o geometrii. Na podstawie dokładnej tabelki z długościami poszczególnych rur ramy i ich kątowym położeniem zaawansowani kolarze mogą nawet trafnie przewidzieć właściwości jezdne roweru.
Kalkulatory rozmiarów ram rowerowych
Na szczęście tajemna wiedza pracowników sklepów rowerowych jest dziś na wyciągnięcie ręki, a to za sprawą licznych kalkulatorów wielkości ram rowerowych dostępnych w internecie. Istnieją kalkulatory mniej i bardziej rozbudowane. Podstawowe wymagają jedynie podania długości nogi, od podłogi do pachwiny udowej. Dzięki ogólnej wiedzy o anatomii człowieka można w przybliżeniu oszacować pozostałe wymiary ciała i wskazać najwłaściwszą ramę. Bardziej zaawansowane kalkulatory wymagają dokładnego obmierzenia siebie samego, łącznie z podaniem długości nóg i rąk, położenia obojczyka i długości goleni. Trzeba także szczegółowo wybrać typ roweru. Przykładowo gdy chcemy nabyć kolarzówkę mamy do wyboru klasyczną szosę o wyścigowej geometrii, rower przełajowy, lub wygodny endurance dla amatorów. Dzięki tak rozbudowanym narzędziom diagnostycznym zakup roweru bez jazd próbnych nie jest problemem.
Jak samemu wyliczyć optymalny rozmiar ramy rowerowej?
Producenci rowerów podają oznaczenia wielkości ram w centymetrach lub w calach. Przyjęło się, że ramy MTB klasyfikuje się w imperialnych (angielskich) jednostkach (17`, 19`, 21`) a pozostałe typy rowerów mają sygnatury rozmiaru w systemie metrycznym (46, 48, 50, 52). Może się także zdarzyć – zwłaszcza w przypadku rowerów miejskich, że wielkości ramy będą podane tak jak w rozmiarówce odzieżowej czyli S, M, L, XL. W takim przypadku producent zazwyczaj zamieszcza tabelkę przedziałów wzrostu rowerzysty dla poszczególnych stopni klasyfikacji. Jeśli do interesującego nas modelu roweru nie dołączono owej tabelki możemy wykonać następujące obliczenia:
Stajemy prosto oparci o ścianę i odmierzamy, jaka jest odległość między kroczem a podłogą. Wynik, który otrzymamy, mnożymy:
- x 0,57 – gdy kupujemy rowery MTB;
- x 0,63 – gdy kupujemy rowery trekkingowe;
- x 0,66 – gdy kupujemy rowery szosowe.
Aby otrzymać rozmiar ramy w calach, wynik musimy podzielić przez 2,54.
Jeśli obliczenia wskazały, że pasują nam dwie ramy i wartość znajduje się pomiędzy zakresami, możemy wykonać jeszcze jedno działanie. Należy odjąć nasz zasięg ramion od wzrostu. Jeśli jesteśmy zbudowani jak człowiek witruwiański, powinniśmy otrzymać wynik równy zero. Takie przypadki zdarzają się rzadko, w związku z tym większość z nas otrzyma wynik trochę powyżej lub nieco poniżej zera. Jeśli mamy ramiona dłuższe od wzrostu możemy spokojnie wybrać większą ramę, jeśli krótsze – lepsza będzie mniejsza rama.
Ramy damskie i męskie
W ujęciu statystycznym kobieta ma dłuższe nogi i krótszy tułów niż przeciętny mężczyzna. Do niedawna jedyny typ rowerów dla kobiet to były tzw. damki czyli trekkingowe ramy o obniżonej górnej rurze. Dziś coraz więcej producentów rowerów wprowadza osobne linie rowerów MTB i szosowych dostosowanych do kobiecej anatomii. Ramy są zatem nieco krótsze i wyższe, bywa też, że mechanizm korbowy jest umieszczany na innej wysokości niż w męskim odpowiedniku danego modelu roweru. Ponadto seryjnie instaluje się siodełka damskie z prawdziwego zdarzenia, czyli nie po prostu szersze niż męskie, ale konstrukcyjnie dopasowane do anatomicznej budowy kobiecej miednicy.
Wystarczy poświęcić parę minut na pomiary swojego ciała i wyliczenie optymalnego roweru dla siebie. Pamiętajmy że cena to nie jest główny wyznacznik dobrego roweru.
Jestem na zakupie rower damskiego do jazdy po mieście, przeczytany artykuł mnie bardzo zaskoczył można dowiedzieć się w nim ciekawisz rzeczy. Chciałam zakupić rower przez Internet, ale po przeanalizowaniu wpisu wole iść do sklepu aby specjaliści mi doradzili odpowiedni rower do mojej sylwetki aby wygodnie mi się na nim jeździło. Wpis bardzo mi pomógł.